مردم با طرح آجر به آجر به مدرسه سازی کمک کنند

مردم با طرح آجر به آجر  به مدرسه سازی کمک کنند

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان گفت: طرح آجر به آجر عنوان پویشی است که این روزها در سرتا سر کشور ایران به راه افتاده و هدف اصلی آن مشارکت مردمی در امر مدرسه سازی است.
دولت لطفی در گفتگو با روزنامه برای اردبیل اظهار کرد: طرح آجر به آجر عنوان پویشی است برای توسعه مشارکت مردمی در مدرسه سازی تدوین شده و به تمامی استان‌ها ابلاغ شده و هدف اصلی آن مشارکت مردمی در راستای هزینه های مردم و خیرین در امر مدرسه سازی است تا روند نوسازی مدارس با سرعت هرچه بیشتر ادامه یابد.
وی با اشاره به ساماندهی و ساخت و ساز مدارس استان اردبیل بیان کرد: طرح آجر به آجر طرحی است که کمک های خرد و کلان را در جهت ساماندهی و ساخت و ساز فضاهای آموزشی عملیاتی می کند و ما نیز با توجه به وجود برخی مدارس که بافت های فرسوده ای دارد و آسیب پذیر هستند تلاش ویژه ای برای اجرای این طرح انجام میدهیم .
مدیرکل نوسازی و تجهیزات مدارس استان اردبیل افزود: البته بازسازی ساختمان های آموزشی استان از سال ۸۵ انجام میگیرد و هر ساله از محل اعتبار ملی مدارس جدید و نو ساخت در سطح استان احداث می شود که به لحاظ ضوابط و آیین نامه نیز باید مدارس قدیمی تخریب و نوسازی شوند .
لطفی در خصوص مدارس احداث شده توسط زنده یاد علی پور که شخصیتی جهانی دارد و یکی از خیرین برجسته مدرسه ساز در زمان حیات خود بود، یادآور شد: وی ۷۲ مدرسه را در نقاط مختلف استان احداث کرد و خیرین دیگر که راه زنده یاد علی پور را ادمه می دهد آقای جعفر زاده مقدم است که به یاد اسرای کربلا ۸۴ مدرسه قرار است در استان از خود به یادگار بگذارد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان اردبیل یادآور شد: در حال حاضر مدارس شهرستان های اردبیل، مشکین شهر، پارس آباد دو شیفته هستند که در صورت مشارکت خیرین و فضای آموزشی به تک شیفته ارتقا خواهند یافت.
لطفی بیان کرد: دولت جهت حمایت از حرکت‌های خیرین حمایت های مجزایی از محل اعتبارات محلی تامین اعتبار کرده هدف دولت از این اعتبارات این است که پروژه‌های نیمه تمام خیرین را تمام کند و در این طرح مشارکت مردمی هر اندازه که شکل بگیرد حمایت های دولتی نیز به همان اندازه هم افزایی خواهد داشت.
وی عنوان کرد: اگر بتوانیم در طرح آجر به آجر اکثر خیرین را در راستای ساخت فضای آموزشی جذب کنیم از دو جهت منفعت نصیب استان خواهد شد. منفعت اول اینکه تعداد خیرین در استان در جهت ساخت و ساز فضای آموزشی تخریب و بازسازی افزایش می یابد و منفعت دوم این است که به همان میزان خیرین در استان هزینه می‌کنند از اعتبارات ملی خارج از اعتبار خود استان نیز نصیب مدرسه سازی استان می شود.
لطفی با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد از مجموعه مدارس دولتی استان اردبیل با مشارکت خیرین احداث شده افزود: برای ارتقای کیفیت تحصیلی و ارتقای آینده روشن دانش آموزان از تمامی کمک ها و مشارکت‌های مردمی در جهت ساخت فضاهای آموزش و پرورشی استفاده خواهیم کرد.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۴ پروژه نیمه تمام با کمک خیرین که در استان اردبیل شروع شده و پیش بینی می شود تا مهر ماه تقریبا ۱۰ مدرسه نیمه تمام و تعداد دیگر این پروژه را تا بهمن ماه تکمیل و تحویل آموزش و پروش بدهیم.
مدیرکل نوسازی مدارس استان اردبیل گفت: سالانه همزمان با سراسر کشور استانداردسازی و سیستم گرمایشی انجام می گیرد امسال نیز برای ۲۵۱ مدرسه که گازکشی انجام نشده بود مجهز به سیستم ایمنی تاسیسات حرارتی مجهز شد.
لطفی گفت: در اولویت بعدی در تلاش هستیم تا ۱۴۰ مدرسه استان که بخاری گاز استفاده می‌کند را به تاسیسات موتورخانه مرکزی، رادیاتور، پکیج مجهز کنیم تا از نگرانی بخاری‌های گازی نیز کاسته شود.
وی خاطر نشان کرد: در بحث آجر به آجر اگر شرایط کرونا اجازه دهد یک جشنواره بزرگ خیرین در ۱۹ شهریور ماه در تهران برگزار می شود و از خیرین اردبیلی مقیم تهران دعوت می شود تا در این جشنواره حضور داشته و از مسائل و مشکلات استان به کمک خیرین حل گردد. این هدفی است که اگر شرایط کرونایی اجازه دهد جشنواره برگزار و از خیرین در راستای آبادسازی مدارس استان اردبیل دست کمک خواهیم گرفت.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل گفت: مدارس هرچه هوشمند تر و پیشرفته تر باشد قطعاً خروجی بهتری خواهد داشت. وقتی به مدارس اهمیت داده شود قبولی آمار کنکور در آن استان به مراتب بیشتر است و در هر جایی که اهمیت و ارزش مدرسه و فضای آموزشی فراموش شده نتیجه عکس داده است.
لطفی تصریح کرد: وقتی آمارها بررسی می‌شود بعضی از استان ها از لحاظ اعتبار استانی در مدرسه سازی بهتر و بیشتر عمل می کند زیرا حجم بیشتری از اعتبارات به فضای آموزشی اختصاص داده شده است و در نهایت هر سال با بررسی خروجی‌ها همان استان ها در بحث اعتبارات و آموزش حرف اول را می‌زند.
وی افزود: مکان یابی پروژه نیز یک طرح جامعی است که در دست بررسی و تکمیل است ، سیستم شناسنامه مدارس تمامی مدارس سطح استان در اجراست ، موقعیت جغرافیایی مدارس در آن سیستم ثبت شده و با جی پی اس مختصات جغرافیایی و کلیه اطلاعات از جمله تعداد دانش آموزان وضعیت فضا سال ساخت ، تعداد کلاس ، نقشه و تمامی اطلاعات ذخیره سازی و آرشیو می شود.
در همین راستا اطلاعات جمعیتی و رشد جمعیت مناطق مختلف در این سیستم تجزیه و تحلیل می شود تا نقشه راه ۲۰ سال آینده برای مدرسه سازی ورفع نیاز مناطق مختلف به ساختمان های آموزشی آماده گردد .

گفتگو:شیرین صدیق

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *