رکود قبل از شکوفایی

رکود قبل از شکوفایی

سرنوشت بسیاری از مشاغل مرتبط با گردشگری در اردبیل به واسطه شیوع بیماری کرونا نامشخص بوده و بخشی از کسب و کارهای خرد در آستانه تعطیلی دائمی است.

به گزارش روزنامه برای اردبیل، در برنامه ریزی های توسعه محور عموما توجه به برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت با نیم نگاهی به فرصت ها، تهدیدها، قوت ها و ضعف ها انجام می شود.
بی توجهی به ارزیابی وضعیت موجود و پیش بینی مشکلات احتمالی آینده موجب شده تا گردشگری اردبیل در اولین مواجه خود با یک وضعیت بحرانی دچار رکود اساسی شود.
این در حالی است که مسئولان این استان طی سال های اخیر، گردشگری را به عنوان محور نخست توسعه این استان قلمداد کرده اند. در مقابل بررسی های میدانی نشان می دهد بسیاری از مشاغل مرتبط با گردشگری در اردبیل حال و روز خوشایندی ندارد.


غفلت از نیازهای روز جهانی در عرصه گردشگری


از جمله ضعف های مورد تاکید، توجه به نیازهای روز جهانی در گردشگری است. زمانی که استاندار فعلی اردبیل گردشگری را محور نخست توسعه استان اعلام کرد از تمامی ادارات و نهادها خواست برنامه های خود را در این حوزه تغییر جهت دهند.
اکبر بهنام جو با این استدلال که اردبیل قابلیت های کم نظیر از جمله در گردشگری زمستانی و سلامت دارد، عزم استان را برای معرفی این جاذبه ها و در ادامه جذب سرمایه و گردشگر جزم کرد. اما تمامی این تاکیدات به جا در جلسات و نه برنامه های کلان استان مطرح می شد.
بطوریکه خلا برنامه‌ها آن زمانی نمایان شد که به نیازهای روز جهانی در بلند مدت توجه نشده بود. نبود حتی یک هتل ۵ ستاره در اردبیل، بی توجهی به استانداردهای پذیرش مسافر، نبود زیرساخت های تفریحی و اقامتی مکفی و مورد تقاضا و ضعف عمده در زیرساخت حمل و نقل موجب شد تا افزایش سفرها بیشتر مربوط به بخش گردشگران داخلی باشد.
هر چند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل سال گذشته از رشد ۱۴ درصدی ورود گردشگران خارجی خبر داد اما میزان اقامت گردشگران خارجی و تعداد روز ماندگاری در این استان چندان قابل توجه نبوده است.
نادر فلاحی پیش از این گفته بود بر اساس آمار ارائه شده از پایانه مرزی بیله‌سوار، ورود گردشگران خارجی به این استان در ۱۰ ماه سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال ماقبل ۱۴ درصد افزایش یافته است.
اما در عین حال که ورودی مسافر افزایش داشت و حتی اعلام می شد ماندگاری مسافران با افزایش همراه است، در واقعیت چنین شرایطی موجب نشد تا با بروز بیماری که می توانست هم فرصت و هم تهدیدی برای گردشگری اردبیل باشد، اردبیل بهره برداری لازم را داشته باشد.


ضعف تبلیغات گردشگری پیش از وضعیت بحرانی


با وجود اینکه دو سال از محور قرار دادن گردشگری در اردبیل سپری شده و به ظاهر گردشگری به عنوان محور اشتغال زایی و درآمدزایی برای استان بوده است اما آمارهای اقتصادی مشخصی از سوی مسئولان استان در این خصوص ارائه نشده است.
هر چند به نظر می‌رسد درآمد حاصل از فروش خدمات در این بخش باید در این دو سال متمایز از سال های قبل می بود اما حتی مدیران استانی در طرح درآمدزایی این حوزه تنها به پروژه سرمایه گذاری پل معلق در مشگین شهر بسنده می کنند.
در واقع ضعف تبلیغات در برنامه‌ریزی ها موجب شده تا با بروز شرایط بحرانی، گردشگری به حالت رکود رسیده و وضعیت رشد اشتغال زایی آن نیز نامشخص باشد. هر چند این شرایط در تمامی کشورها مشاهده می شود و مختص به یک استان کوچک نیست اما تاکید مسئولان این استان تمایز اردبیل در بحث گردشگری حتی در سطح بین المللی است در حالی که با تبلیغ مناسب زیرساخت ها و توجه به برنامه ریزی استراتژیک، اردبیل می توانست خود را به عنوان میزبان درخوری بعد از بیماری کرونا معرفی کند.
کارشناس بازاریابی معتقد است یکی از مشکلات فعلی اقتصاد گردشگری در اردبیل تصمیم های بی بهره از آینده نگری است.
محمد علیمرادی با تاکید به اینکه اردبیل قابلیت های متعددی در حوزه گردشگری دارد اما در معرفی آن موثر عمل نکرده است، افزود: در صورتی که این استان طی دو سال اخیر بازارسازی لازم را انجام می داد، امروز بسیاری از مشاغل مرتبط با آن در آستانه ورشکستگی نبود.
وی افزود: در بحث درآمدزایی و سودآفرینی نمی توان صرفا با تصور اینکه قوتی داریم و همه باید به آن واقف باشند، کار را تمام شده دانست؛ بلکه در کنار قوت ها باید به ضعف ها و تهدیدها نیز اندیشید و برای هر یک راهکاری مدنظر قرار داد.


ضربه پذیری گردشگری اردبیل در بی توجهی به تهدیدات


کمبود زیرساخت ها و در عین حال ضعف تبلیغات در مجموع موجب شده است، قوت های گردشگری اردبیل نیز مشاهده نشود. تا جایی که حتی بخش خصوصی از فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری این حوزه غافل است و پروژه های سرمایه گذاری که در تیتر اخبار قرارمی گرفت نیز برای مدیریت بحران کرونا کفایت نکرد.
اما تاثیر این غفلت تاریخی در عین حال ضربه پذیری گردشگری اردبیل را نیز رقم زده است. به واسطه بنیه اقتصادی ضعیف کسب و کارهای مرتبط با گردشگری، هر رویداد ریز و درشتی می تواند گردشگری را تحت تاثیر قرار دهد. تا جایی که مطابق اظهارات معاون حسابرسی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی استان اردبیل، در شرایط کرونا ۱۴ رسته شغلی که عمدتا در بخش گردشگری است، آسیب دیده اند.
داریوش سرخانی مقدم تصریح کرد: از جمله مراکز تولید و تهیه غذا، مراکز مربوط به گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز تولید صنایع دستی و واحدهای بوم گردی در گروه مشاغل آسیب دیده هستند.وی افزود: تعطیلی طولانی مدت این واحدها موجب شد تا بر اساس اصل عدالت مالیاتی این مشاغل تحت حمایت ویژه مالیاتی قرار گرفته ومهلت اخذ مالیات افزایش یابد.
با توجه به اظهارات مسئولان و ماندگاری اثرات کرونا حداقل تا یک سال آینده، وضعیت حاکم بر کسب و کارهای گردشگری نامشخص بوده و به نظر می رسد ضربه مهلک این ویروس توانسته ضرورت بازنگری دربرنامه ریزی ها را عیان سازد.

گزارش:ونوس بهنود

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *