پیشرفت اردبیل در گروتوسعه راه‌های استان

پیشرفت اردبیل در گروتوسعه راه‌های استان

آمارهای موجود از میزان تصادفات جاده‌ای و وضعیت جاده‌های استان نشان می‌دهد که در سالهای گذشته آن‌چنان که باید اقداماتی در راستای ایمن‌سازی و توسعه راه‌های مواصلاتی استان اردبیل انجام نیافته است.

به گزارش روزنامه برای اردبیل، راه‌های ارتباطی از مهم ترین عوامل توسعه‌ای جوامع بشری به شمار می آیند و همیشه به عنوان رکن مهم توسعه یاد می شود؛ با توجه به اهمیت توسعه راه‌های مواصلاتی در پیشرفت منطقه دولت‌ها برای توسعه زیر ساخت‌های ارتباطی برای جابجایی مسافر و کالا اهمیت زیادی قائل هستند و از همین رو شاهد توسعه راه‌های ارتباطی مهم در نقاط مختلف جهان هستیم و در کشور ایران نیز با توجه به نیاز به توسعه راه‌های ارتباطی، پس از انقلاب زیرساخت های ارتباطی کشور رشد قابل توجهی داشته است.
استان اردبیل به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی در طول تاریخ به عنوان یکی از مناطق تاثیرگذار در روابط اقتصادی کشور محسوب می‌شده و این استان که در شمالغرب کشور واقع شده حدود ۱/۱ درصد از كل مساحت كشور را به خود اختصاص داده است و از شمال با كشور جمهوري آذربايجان مرز مشترک دارد و از شرق به استان گيلان ، از غرب به استان آذربايجان شرقي و از جنوب به استان زنجان منتهي مي شود.
اگر مروری بر پتانسیلهای استان اردبیل در عرصه های مختلف گردشگری، کشاورزی، صادرات، واردات، منابع طبیعی و سرمایه گذاری داشته باشیم در می‌یابیم که این استان یکی از مناطق مهم و تاثیرگذار در توسعه اقتصادی است و یکی از ملزومات توسعه در بخش های مختلف یاد شده از طریق جاده‌های مناسب و ایمن امکان پذیر خواهد بود.
بیش از۴ میلیون ۴۹۴ هزار تردد در فروردین ماه سال جاری علی رغم هشدارها و محدودیت ها به دلیل شیوع کرونا ویروس در محورهای مواصلاتی استان به ثبت رسید و این آمار نشان از حجم تردد در راه‌های مواصلاتی استان اردبیل دارد.
موقعیت استراتژیک استان اردبیل و مرز مشترک با جمهوری آذربایجان این استان را به عنوان پل ارتباطی کشورهای همسایه از جمله حوزه قفقاز مطرح کرده و وجود گمرک بیله سوار در شمال این استان از دیگر مزیت‌های استان اردبیل برای توسعه اقتصادی از طریق صادرات و واردات است.
در کنار وجود موقعیت‌های ناب گردشگری در استان اردبیل باعث حضور گردشگران زیادی از جای جای کشور به خصوص در فصل تابستان به استان می شود و توسعه بزرگراه های و شبکه های جاده ای استان اردبیل می‌تواند این منطقه را به قطب اقتصادی، تجاری، گردشگری و صنعتی شمالغرب کشور تبدیل کند چرا که بهبود راه های مواصلاتی تاثیر بسزایی در جذب گردشگری و یا حتی رشد حمل و نقل و … دارد و در نهایت سبب توسعه اقتصادی استان خواهد شد.
اما در حال حاضر وضعیت جاده‌های مواصلاتی استان اردبیل در وضعیت مطلوبی نبوده و سالانه شاهد بروز اتفاقات ناگوار و تصادفات همراه با مرگ و میر در جاده‌های مواصلاتی استان اردبیل هستیم و همه ساله مسئولان وعده‌های بسیاری را در ایمن سازی جاده‌های استان و تبدیل جاده‌های دو طرفه به بزرگراه می‌دهند و البته تا به امروز این وعده‌ها بر روی کاغذ مانده و عملیاتی نشده است.


سال گذشته ۵۵ کیلومتر از جاده‌های استان چهارخطه شده است


در این خصوص اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل با اشاره به بهره برداری جاده اظهارکرد: در سال گذشته ۵۵ کیلومتر از جاده‌های استان چهارخطه شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
وی ادامه داد: هدف‌گذاری برای چهار خطه‌کردن محورهای مشگین‌شهر، سرچم و گرمی به طول ۶۰ کیلومتر بود ولی با فعالیت‌های مدیران اجرایی استانی به ۸۰ کیلومتر خواهد رسید.
استاندار اردبیل تصریح کرد: سال گذشته ۲۰ کیلومتر از محور اردبیل – سرچم چهارخطه شد و امسال با توجه به پیگیری های انجام گرفته و تامین اعتبار صورت گرفته ۳۰ کیلومتر نیز به بهره‌برداری می رسد و طول بهره‌برداری به ۵۰ کیلومتر خواهد رسید.
بهنامجو همچنین گفت: در مسیر رضی – امیرکندی کارها خوب پیش می‌رود و امیدواریم ۱۰ کیلومتر از جاده گرمی – اردبیل نیز به بهره‌برداری برسد.
وی افزود: در جاده گرمی- بیله‌سوار نیز کارگاه فعال است و امیدواریم تا ۲ سال آینده به طور کامل به بهره‌برداری برسد.
استاندار اردبیل تشریح کرد: در مجموع اعتبارات با لحاظ اعتبارات ماده ۵۶ برای محور اتوبان زنجان – اردبیل حدود ۲ هزار میلیارد ریال از طریق سازمان برنامه و بودجه به زیرساخت ابلاغ شده و زیرساخت در حال انتشار آگهی است و تامین اعتبار راه‌های استان به ۶ هزار میلیارد ریال می‌رسد.
اکبر بهنامجو افزود: در جنوب استان جاده کلور – درام به خوبی پیش می‌رود و امیدواریم بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۳۵ کیلومتر را به بهره‌برداری برسانیم.


چهارخطه کردن جاده‌های استان در دستور کار قرار دارد


داوود شایقی با اشاره به چهارخطه کردن جاده های استان اردبیل اظهار کرد: برای چهار خطه راه های مواصلاتی استان اردبیل ۳۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار شده است.
وی افزود: سال ۹۰ تنها یک پروژه مواصلاتی استان آن هم مشگین‌شهر – اردبیل از ردیف اعتباری برخوردار بود که در سال‌های اخیر با پیگیری استاندار اردبیل و مدیریت راه و شهرسازی همه راه‌های مواصلاتی ردیف اعتباری گرفته‌اند تا عملیات چهاربانده آنها آغاز شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تصریح کرد: در تقویت زیرساخت‌های بخش صنعت کشاورزی و گردشگری و حوزه راه اولویت با پروژه‌های نیمه تمام با پیشرفت ۸۰ درصد است تا در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ شاهد تکمیل و راه‌اندازی آنها باشیم.
شایقی با بیان اینکه در مجموع یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به استان در سال ۹۹ جذب اعتبار خواهد شد، بیان کرد: این منابع خارج از اعتبارات معمول سالانه‌ای است که به استان اردبیل اختصاص می‌یابد تا در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان توزیع آنها انجام شود.
وی به اولویت دیگر توسعه استان در سال جهش تولید اشاره کرد و گفت: در بخش راه‌ها برای تکمیل پارس‌آباد-سربند ۳۰ میلیارد تومان محور کلور- درام ۳۰ میلیارد تومان و کریق – آرموداق نیز ۳ میلیارد تومان در قالب این تفاهم نامه در نظر گرفته شده است.
*عمده دلیل تصادفات تجاوز به چپ و انحراف رانندگان
سرهنگ سید محمد صفوی با اشاره به عمده تصادفات رانندگان اظهار کرد: باتوجه به اینکه ۱۸۵ کیلومتر بزرگراه و ۶۷۵ کیلومتر راه اصلی در استان اردبیل وجود دارد عمده دلیل تصادفات رانندگی تجاوز به چپ و انحراف رانندگان است که نیازمند دقت بیشتر رانندگان به این مسائل است.
وی احداث راه‌های چهار بانده و جداسازی راه‌های دو طرفه را ضروری دانست و عنوان کرد: با گسترش راه‌های چهار بانده و جداسازی راه‌های دو طرفه می‌توانیم شاهد کاهش چشمگیر مخاطرات رانندگی و مرگ و میر در جاده‌های استان باشیم.
وی احداث راه‌های چهار بانده و جداسازی راه‌های دو طرفه را الزامی دانست و عنوان کرد: با گسترش راه‌های چهار بانده و جداسازی راه‌های دو طرفه می‌توانیم شاهد کاهش زیاد مهلک های رانندگی و مرگ و میر در جاده‌های استان اردبیل باشیم.
فرمانده پلیس راه استان اردبیل تصریح کرد: سهم استان اردبیل از بزرگراه‌های کل کشور تنها ۳ درصدی است که این رقم در سایر استان‌ها ۹ درصدی می‌باشد لذا با دستور کار قرار دادن بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها در این استان در جهت کاهش تصادفات امری ضروری است.
وی با بیان اینکه عوامل انسانی علت وقوع ۸۰ درصد از تصادفات رانندگی در استان است، افزود: وضعیت راه‌های استان در مقایسه با سال‌های گذشته به سمت ایمن شدن حرکت کرده ولی این مهم باید بیش از پیش مورد توجه مسئولین و همچنین احتیاط از سوی رانندگان قرار گیرد.
وی عنوان کرد: مجموع کل تصادفات منجر به مجروحیت و خسارت و فوت در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۲۳ درصد در سطح جاده‌های استان کاهش یافته و در خصوص تصادفات منجر به فوت در مقایسه با سال گذشته در طول سه ماه و ۲۹ روز شاهد کاهش ۳ درصدی هستیم.
فرمانده پلیس راه استان اردبیل گفت : حدود۴ هزار و ۷۴۰ کیلومتر راه جاده‌ای در استان اردبیل وجود دارد که نزدیک به ۱۹ درصد از تصادفات جاده‌ای در راه‌های روستایی، ۷۰ درصد در راه‌های اصلی و ۸ درصد تصادفات در بزرگراه‌های استان رخ می‌دهد که برای کاهش تصادفات و رسیدگی به مشگلات در این مسیرها امری ضروری است.


تامین امنیت جاده‌ها جزو اولویت‌های اصلی است


صدیف بدری با اشاره به امنیت جاده های استان اردبیل اظهار داشت: یکی از بزرگترین مشکل حال حاضراستان اردبیل بخش جاده های موصلاتی از نظر امنیت است. یکی از اساسی ترین خواسته های مردم استان اردبیل توسعه بزرگراه ها است.که پیگیری هایی در این خصوص مطالبات این منطقه صورت گرفته است.
وی افزود: توسعه بزرگراه‌های استان اردبیل از جمله محورهای مواصلاتی اردبیل-سراب -سرچم، نیر ، اردبیل- مغان و نمین-آستارا از مصوبات اصلی سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل است که برای تحقق آن اقدامات لازم عملیاتی می‌شود.
نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین اقدام اساسی برای توسعه راه‌های شمال استان اردبیل را الزامی دانست و خاطرنشان کرد: هرروز در شمال استان شاهد تصادفات خونین بسیاری می شویم که در نتیجه بی‌توجهی به مشکلات و مسائل راه‌های ارتباطی منطقه شمالی استان اردبیل است که اقدام اساسی برای توسعه راه های شمال استان اردبیل را الزامی می‌کند.
به گزارش خبرنگار روزنامه برای اردبیل، آمارهای موجود از میزان تصادفات جاده‌ای و وضعیت جاده‌های استان نشان می‌دهد که در سالهای گذشته آن‌چنان که باید اقداماتی در راستای ایمن‌سازی و توسعه راه‌های مواصلاتی استان اردبیل انجام نیافته و از طرفی دیگر همانطورکه گفته شد با توجه به اینکه امروزه برای توسعه اقتصادی نیازمند بهره‌مندی از جاده‌های ایمن و بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها جهت سهولت در حمل و نقل هستیم لذا مسئولان امر باید با توجه به این موضوع و اهمیت توسعه جاده‌ها اقدامات لازم را برای توسعه راه‌های مواصلاتی استان اردبیل انجام دهند و البته در طی چند سال اخیر قدم‌هایی برای تبدیل جاده‌های استان به بزرگراه انجام یافته که امیدواریم با اجرای این طرح‌ها شاهد پیشرفت روزافزون استان اردبیل باشیم.

گزارش:شیرین صدیق

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *