‌ نسبت دیانت و سلامت

‌ نسبت دیانت و سلامت

نحوست کووید ۱۹ چادر بد شگونی است که بر سر عالم کشیده شده و بشریت با تمام تبختر و کبری که نشات گرفته از علم بود در برابر آن زانو زده و با گذشت نزدیک به یکسال از شیوع کرونا۹ تنها راه مبارزه با آن را تا اطلاع ثانوی استفاده از ماسک، شستشوی دست ها و رعایت فاصله اجتماعی تعیین کرده است .
هر بحرانی که در دیگر کشورها به نحوی مدیریت میشود در ایران هم طبق معمول به دلیل ضعف های پنهان و آشکار از زیرساخت ها گرفته تا روش مدیریتی و فرهنگ عمومی بحران تشدید و از کنترل منطقی خارج می شود.
حال در این بلبشوی بحران در بحران و کمبود ها‌ و آسیب ها ، چند روز دیگر ایام محرم آغاز خواهد شد و آیین های این ماه که هر ساله در سراسر کشور برگزار می شد در تضاد مستقیم با پروتکل فاصله گذاری اجتماعی به دلیل شیوع ویروس کرونا است .
در این خصوص استاندار اردبیل چندی پیش خبر از تعطیل شدن دستجات عزاداری در خیابان ها و آیین شبیه خوانی داد، امری که با توجه به عوارض سرکش کرونا در اردبیل بسیارضروری و منطقی است.
واکنش بخش اعظمی از عزادارن فهیم اردبیلی به این اخبار باعث افتخار و مباهات جامعه مذهبی اردبیل شد، بسیاری از مساجد بزرگ ریش سفیدان و محلات اصلی اردبیل عمق فاجعه و بحران را درک و به پیروی از پروتکل های بهداشتی که جان حسینیان را با مخاطره روبرو میکرد لبیک گفتند .
اما همیشه افرادی هم هستند که در تصورات خود منجمد شده و رابطه مشخصی ما بین دیانت و سلامت برای خود تعریف نکرده اند و احساس می کنند در هاله ای از نور احاطه شده و به صورت معجزه آسایی از آسیب هایی که مردم معمولی در معرض آن هستند محفوظ مانده و این مصونیت را ناشی از عواید دیانت خالصانه خود میدانند .
به این جمله توجه کنید « استاندار اردبیل به دلیل اظهارات خود مبنی بر ممنوعیت راه اندازی دستجات عزاداری در ایام محرم به فکر استانی دیگر برای استانداری باشد »، این واکنشی است که از سوی همان افراد هاله نوری در برابر پروتکل های بهداشتی انجام شده است .
سوال اینجاست که چه کسی در جامعه امروزی به چنین افراد و گروه هایی مجوز اظهار نظر در خصوص حساس ترین موضوع حال حاضر کشور یعنی ویروس کرونا و مخاطرات جانی مردم را داده است. چگونه است که برخی ها می توانند به راحتی برای خود بچرخند و هر چیزی را که دست دارند حق به جانبانه بگویند و طلبکار عالم و آدم باشند.۸
فرض کنید تجمعات ایام محرم به روال عادی برگزار شود و جمعیت دوشادوش هم به عزاداری بپردازند، اگر یک نفر مبتلا به کرونا در مثلث عالی قاپو – بازار – چهارراه امام یک دور بزند چه فاجعه ای در انتظار اردبیل خواهد بود؟ آمار جهشی ابتلا به کرونا کمر ناتوان بخش بهداشت و درمان را خواهد شکست و فاجعه ای تاریخی در اردبیل رخ خواهد داد .
وقتی می توان با استفاده از پروتکل های بهداشتی و با استفاده از ابزارهایی چون صدا و خسیما و فضای مجازی و فیلم و … شعور حسینی را پرشور تر از هر سال به نمایش گذاشت چه نیازی به پافشاری و تهیج عمومی برای برگزاری سنتی عزاداری محرم داریم . ‌
گویا اگر عده ای وسط خیابان شبیه خوانی نکنند و علم و اسب و شتر نگردانند و سینه و زنجیر نزنند، عزاداریشان مقبول امام حسین(ع) نخواهد بود.خ حتما باید عزاداری در کف خیابان باشد تا حق مطلب ادا شود .
حج تعطیل شد، حرم امام حسین(ع) پذیرای زائران نیست، اما اینجا عده ای هستند که از مرجع اصلی دیانت هم سبقت می گیرند چون نسبت عقلانی بین دیانت و سلامت و اطاعت را برای خود مشخص نکردند، رهبر معظم انقلاب در آخرین فرمایشات خود در خصوص عزاداری محرم فرمودند که تشخیص ستاد ملی مبارزه با کرونا و پروتکل های پیشنهادی آن برای خود ایشان فصل الخطاب است .
به هر حال نباید به عده ای فرصت میدان داری داده شود چون ممکن است به بخشی از افکار عمومی هیجانات کاذبی را تزریق کنند که منجر به بحران کرونا در اردبیل گردد .

سرمقاله:شهروز کامجو

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *