ضربه کاری کرونا بر صنعت گردشگری

ضربه کاری کرونا بر صنعت گردشگری

یکی از مهم ترین بخشهای متضرر از شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری و کسب و کارهای وابسته به آن بوده است و در استان اردبیل نیز طبق گفته مسئولان پس از شیوع ویروس کرونا خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی بر تاسیسات گردشگری استان اردبیل وارد شده است.
پس از شیوع ویروس کرونا در جهان یکی از مهم ترین بخشهایی که تحت تاثیر آن قرار گرفته و با رکود شدید مواجه شد حوزه گردشگری و کسب و کارهای وابسته به آن بود و به طوریکه پایگاه اطلاع رسانی اکونومیست طی بررسی های خود اعلام کرد که در ماه آوریل و مه همزمان با همه گیری ویروس کرونا در جهان آسمان جهان که پیش از این مملو از پرواز هواپیماها بود به کمترین میزان خود رسیده و حدود ۹۴ درصد از تعداد مسافران کاهش یافتند. پیش از شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری به عنوان یکی از پردرآمدترین بخش های اقتصادی بوده به طوریکه در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به عنوان یکی از ۵ منبع اصلی درآمد خارجی محسوب شده و حتی در بین ۸۰ کشور رتبه اول کسب درآمد خارجی را به خود اختصاص می داد.
توسعه صنعت گردشگری در کشورهای در حال توسعه که با مشکلاتی همچون نرخ بالای بیکاری و اقتصاد تک محصولی عمدتا نفت مواجه بودند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است و از همین رو در طی سالهای گذشته کشورها در حال توسعه و هم چنین همسایه ایران با فراهم ساختن زیرساخت های لازم به جمع کشورهای گردشگرپذیر پیوسته و سالانه شاهد درآمدهای هنگفت از این حوزه بوده اند.
اما شیوع ویروس کرونا در جهان تمام معادلات اقتصادی را برهم زد و صنعت گردشگری نیز به عنوان یکی از اصلی ترین بخشهای متضرر در این خصوص بوده به طوریکه طبق آمار موجود در آوریل ۲۰۲۰ هواپیماها فقط ۳۱ میلیون مسافر را در تمام دنیا جابه جا کردند و رقمی که آخرین بار در اواخر دهه ۷۰ دیده می شد و همین امر نشان از بلایی است که ویروس کرونا بر سر صنعت گردشگری آورده است.
صنعت گردشگری کشور ایران نیز از این قضیه مستثنی نبوده و از زمان شیوع ویروس کرونا با رکود شدید مواجه شده و کسب کارهای وابسته به این صنعت نیز در پی رکود حاکم بر این حوزه با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می کند و به طوریکه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به میزان خسارت های وارد شده به بخش های مختلف گردشکری کشور گفته بود: بر اساس برآوردهایی که انجام دادیم میزان خسارت‌های واردشده به بخش گردشگری ناشی از شیوع ویروس کرونا تا مرداد ۹۹ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است که تعداد بیکاران را نیز در این بخش افزایش داده است.
علی‌اصغر مونسان درباره بخشودگی کامل اجاره‌بها اماکن و فضاهای گردشگری واگذارشده از سوی این وزارتخانه به بخش خصوصی اظهارداشت: در جلسه هیأت دولت، مصوبه بخشودگی کامل اجاره‌بهای اماکن و فضاهای گردشگری واگذارشده از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به بخش خصوصی تا پایان سال جاری توسط تصویب شد.
وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و آسیب دیدن بسیاری از کسب‌وکارها در بخش گردشگری از دولت درخواست کرده بودیم تا این بخشودگی تا پایان سال جاری ادامه پیدا کند.
اما استان اردبیل نیز که به عنوان یکی از مناطق گردشگر پذیر کشور بوده و سالانه شاهد خیلی عظیمی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است با مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا دست به گریبان است برهمین اساس نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اظهار کرد: پس از شیوع ویروس کرونا طبق برآوردهای انجام یافته خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر تاسیسات گردشگری استان اردبیل وارد شده که همین امر سبب بیکاری و هم چنین بروز مشکلات اقتصادی عدیده برای فعالان در این حوزه شده است.
پرداخت ۶ میلیارد تومان تسهیلات به فعالان بخش گردشگری استان اردبیل
وی افزود: برای جبران خسارات وارد شده به فعالان بخش گردشگری استان اردبیل مبلغ ۶ میلیارد تومان تسهیلات برای ۱۸۰ واحد در نظر گرفته شده تا توسط بانک‌های عامل پرداخت شود که تا کنون ۷۰۰ میلیون تومان در این حوزه پرداخت شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به میزان کاهش اقامت کنندگان در استان اردبیل تصریح کرد: از تاریخ یکم اسفندماه سال ۹۷ تا ۳۱ تیرماه سال ۹۸ تعداد دو میلیون و ۵۹۱ هزار و ۳۰۶ اقامت‌کننده در استان داشتیم که این تعداد در بازه زمانی اول اسفندماه سال ۹۸ تا ۳۱ تیرماه سال ۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا ۱۶۲ هزار و ۶۶۶ نفر اقامت بوده است.
فلاحی ادامه داد: در همین بازه زمانی در سال گذشته تعداد بازدید گردشگران از مراکز تاریخی، تفریحی و گردشگری استان چهار میلیون و ۱۵۵ هزار و ۴۰۰ نفر بوده که امسال از تاریخ یکم اسفندماه سال ۹۸ تا ۳۱ تیرماه سالجاری به ۸۵۸ هزار و ۶۲۸ نفر کاهش یافته است.
همانطور که طبق آمارهای اعلام شده مشخص است شیوع ویروس کرونا صنعت نوپا و رو به رشد گردشگری در استان اردبیل را که در سالهای اخیر تمرکز بیشتری بر روی توسعه صنعت گردشگری استان برای پیشرفت اقتصادی انجام یافته بود را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و باعث تحمیل ضرر و زیان به فعالان این صنعت شده است.
اما با توجه به تداوم چنین شرایطی و پابرجایی ویروس کرونا در جهان و کشور وعدم اطلاع دقیق از زمان ریشه کنی این ویروس باید با استفاده از ابزارهای موجود و بروز برنامه ریزی های صحیحی برای جلوگیری از ضرر بیش از پیش به این صنعت انجام گیرد و در کنار آن باید زمینه فعالیت برای دوران پسا کرونا را نیز فراهم کرد.
توسعه گردشگری الکترونیک و استفاده از بستر فضای مجازی
از همین رو مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به تمهیدات لازم برای ادامه فعالیت صنعت گردشگری در چنین شرایطی به خبرنگار فارس گفت: تهیه کلیپ‌ها و فیلم‌ها اعتمادساز و اطمینان‌بخش و رسانه‌ای کردن آنها، تشدید نظارت مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تاسیسات گردشگری، انجام نظارت‌های تلفیقی بر مراکز گردشگری با همکاری علوم پزشکی، برنامه‌ریزی برای اجرای تورهای کم‌تعداد، توسعه گردشگری الکترونیک و استفاده از بستر فضای مجازی از جمله تمهیدات برای تداوم فعالیت در چنین شرایطی در بخش گردشگری است.
فلاحی ادامه داد: در کنار آن اقداماتی همچون انجام فعالیت‌های همچون مجلات اینستاگرامی، اجرای برنامه‌های مشارکتی با رسانه‌های محلی، ملی و بین‌المللی، توسعه برنامه‌های آموزشی در سطوح عمومی و اختصاصی، تهیه بسته‌های سفر به تناسب شرایط در دوران کرونا و پساکرونا، نظارت بر عملیاتی شدن پروتکل‌های بهداشتی مربوط به سفرهای هوشمند، تشکیل اولین کانون جوامع حرفه‌ای گردشگری، پیگیری تسهیلات ۱۲ درصدی مربوط به خسارات کرونا برای تمامی تاسیسات گردشگری ثبت‌نام‌کننده در سامانه و تعامل با بانک‌های عامل برای پیگیری ویژه از معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی انجام گرفته است.
به گزارش روزنامه برای اردبیل، همانطور که پیشتر اشاره شد یکی از مهم ترین موضوعات در چنین شرایطی بهره مندی از توان و ظرفیت موجود در فضای مجازی است و استفاده از پتانسیلهای گردشگری مجازی در شناساندن اماکن گردشگری استان اردبیل و هم چنین تداوم صنعت گردشگری در این دوران بسیار موثر خواهد بود و صنعت نوپای گردشگری الکترونیک در جهان عمری در حدود ۲۰ سال داشته و با این روش اطلاعات صوتی، تصویری و متنی از اماکن گردشگری واقعی شهرها و کشورها در اختیار گردشگران مجازی قرار می گیرد.
یکی از ویژگی های گردشگری مجازی امکان ارایه خدمات به صورت اینترنتی به گردشگران است که در این روش صاحبان کالا و خدمات می توانند با استفاده از فضای فراهم شده به معرفی کالا و خدمات و اماکن گردشگری خود اقدام کنند و گردشگران نیز می توانند خدمات و کالاهای مورد نظر را از طریق سامانه های اینترنتی خریداری کنند و یا اینکه مکان مورد نظر به همراه خدمات آن را به عنوان یکی از اولویت های خود برای دوران پسا کرونا در نظر بگیرند.
استفاده از ابزارهای دیجیتال برای صنعت گردشگری در طی سالهای اخیر بسیار مورد استقبال کشورهای مختلف قرار گرفته و امروزه نیز با توجه به وضعیت موجود و شیوع ویروس کرونا بهره مندی از این ابزار و استفاده از پتانسیلهای آن می تواند در پویایی صنعت گردشگری و هم چنین کسب درآمد و جبران بخشی از خسارتها نقش بسیار مهمی را ایفا کند.
اما یکی از مهم ترین ملزومات این روش بهره مندی از زیرساخت های مناسب برای استفاده حداکثری از توان گردشگری مجازی است و از این رو فراهم کردن زیرساخت های لازم برای توسعه گردشگری مجازی در دوران کرونایی که مطمئنا تاثیر بسیاری در دوران پسا کرونا نیز خواهد داشت از ضروریات است که باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

گزارش:مهران عقلمند

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *