باران عشق!

باران عشق!

۱- ناصر چشم آذر، متولد سال ۱۳۲۹ در اردبیل است و نخستین آموزشهای هنری را زیر نظر پدرش “اسماعیل چشم‌آذر” گذرانده، در کودکی ساز آکاردئون را برگزیده و در دوازده سالگی به همراه پدرش وارد ارکستر آذربایجانی رادیو ایران شده و در ۱۷ سالگی رهبری کنسرت ترتیب داده شده در سفارت ایران در عراق را بر عهده داشت. آهنگسازی ترانه های ماندگار زیادی را برای معروف ترین خواننده های پاپ ایران برعهده داشت تا اینکه در سال ۵۷ به مدت ۵ سال جهت تکمیل دوره موسیقی جاز و موسیقی فیلم به آمریکا مسافرت کرد و پس از بازگشت به ایران از سال ۶۳ با ساخت موسیقی متن فیلم تاراج به کارگردانی ایرج قادری فعالیت خود را در زمینه موسیقی فیلم آغاز کرد و به زودی تبدیل به یکی از پرکارترین های این حوزه شد و فیلم‌هایی چون اجاره‌نشین‌ها، شیرک، لنگرگاه، طوبی، سفر عشق و… را کار کرد تا اینکه رسید به ساخت موسیقی متن فیلم شاهکار “هامون” و به خاطر این اثر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر شد. موسیقی منحصر به فردی که در انتقال حس و حال سورئالیستی و سرگشتگی حمیدهامون موفق عمل می‌کرد و بر اساس تم هایی از “یوهان سباستیان باخ” ساخته شده بود.
۲- چشم آذر همزمان با فیلم هامون، موسیقی متن فیلم ای ایران را کارکرد، فیلمی که در ستایش موسیقی و بخصوص تصنیف به یاد ماندنی “ای ایران” بود و کل فیلم مربوط به روند تشکیل گروه سرود مدرسه ای در ماسوله آن هم در بحبوحه انقلاب ۵۷ است تا اتفاقات و انگیزه های انقلابی گری را در مختصات کوچکی بازسازی کند و در این میان بچه های مدرسه که قرار است سرود ملی – میهنی “ای ایران” ساخته روح_الله خالقی بر اساس شعر ماندگار حسین گل گلاب را تمرین کنند از درجه اهمیت بالایی برخوردارند. تم کلی حاکم بر فیلم از ملودی این تصنیف گرفته شده است و صحنه پایانی که بچه‌های مدرسه یکصدا این تصنیف را می خوانند نمادی از همبستگی سراسری ایرانیان در زمستان ۵۷ است که صدای زمینه یی شورش مردان کوچه و خیابان بر علیه دیکتاتوری گروهبان مکوندی قرار داده شده و از احساسی ترین و بر انگیزاننده ترین صحنه های سینمایی است.
۳- موسیقی متن سریال قصه های مجید از روی ملودی معروف بهار دلنشین ساخته شده است. “بهار دلنشین” یا “بهار آرزو” یکی از تصنیف های بهاری و کلاسیک ایرانی است که نخستین بار در اوایل دهه ۱۳۳۰ شمسی با آهنگسازی روح الله خالقی و صدای استاد غلامحسین بنان اجرا شد و از معدود ترانه های خاطره انگیز است که هنوز از پس سالیان، توانسته جذابیت خود را در میان مردم حفظ کرده و “چشم آذر” هم با اتکا به این پیش زمینه ذهنی،توانسته از ملودی این تصنیف برای تیتراژ اصلی “قصه های مجید” و همچنین صحنه های حساس سریال استفاده کند و به دلیل بار عاطفی موجود در داستان و موسیقی ، همچنین نوستالژیای مستتر در هر دو و از آنجایی که خود کیومرث پوراحمد هم از عاشقان موسیقی سنتی ایران است، توانسته در این سریال به خوبی از این ویژگی استفاده کرده و موجب برقراری ارتباط هرچه بیشتر مخاطب با سریال باشد.
۴- موفقیت همکاری های قبلی پوراحمد و چشم آذر باعث شد که این دو در فیلم خواهران غریب هم -که شخصیت اصلی آن یک آهنگساز است- با هم همکاری کنند. داستان این فیلم از روی رمانی نوشته اریش کستنر اقتباس شده بود که البته پوراحمد و چشم آذر تمام تلاش خود را برای ایرانیزه کردن این رمان به کار بستند و جز تم اصلی و خلاصه داستان شباهت چندانی به منبع اصلی خود وجود ندارد . یکی از بزرگترین تغییرات مربوط به پدر دوقلو ها می شد که شغلش را آهنگسازی انتخاب کردند و به تبع شغل خسرو_شکیبایی ، در جاهای مختلف‌ فیلم از نوازندگی و خوانندگی بازیگران بخصوص خود شکیبایی استفاده شد و یکی از بیادماندنی ترین ترانه های سینمای ایران یعنی “مادر من مادر من” در این فیلم با آهنگسازی چشم آذر و صدای شکیبایی خلق گردید که تا به امروز طراوت و جذابیت خود را حفظ کرده و یکی از محبوب ترین ترانه های مربوط به مادران است. موسیقی متن این فیلم در جشنواره فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و در جشنواره فیلم مالزی جایزه بهترین موسیقی متن جشنواره را به خود اختصاص داد.
۵ – فیلم “قارچ سمی” اولین و آخرین همکاری دو هنرمند اردبیلی یعنی رسول ملاقلی پور و ناصر چشم آذر بود که به دلیل رگ و ریشه مشترک و حال و هوای داستان و شخصیتهای فیلم، موسیقی متن آن با پس زمینه و نگاهی به موسیقی آذربایجان خلق شد و در بیستمین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن گردید و در هفتمین دوره جشن خانه سینما نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی متن شد.

حمید رستمی

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *