معضلی به نام کنکور

معضلی به نام کنکور

کنکور را می توان از ابعاد مختلف بررسی کرد از یکطرف  حدود یک میلیون نفر سالانه در این آزمون شرکت می نمایند  اما ۳۰ میلیون نفر دچار استرس و اضطراب می شوند. خانواده ها خودشان را از تفریحات زندگی، مسافرت ها و رفت و آمدهای خانوادگی، حتی بعضا خو درا از تماشای تلویزیون هم محروم می سازند.نوجوانان و جوانانی که باید به تناسب و اقتضائات سنی خودشان از زندگی لذت برده و بهره مند شوند خیلی زود در چنگ هیولایی به نام کنکور گرفتار شده و غرق استرس و دغدغه گذر از این آزمون سخت می شوند که مبادا دسترنج ۱۲ ساله شان به همراه آمال و آرزوهای شان در عرض ۴ ساعت به باد فنا رود و ضایع گردد از طرف دیگر عده‌ای از این آب های گل آلود خوب می توانند ماهی بگیرند و برای خودشان کیسه های زرین بزرگی بدوزند این افراد با چاپ و نشر کتابهای کمک آموزشی ، تشکیل کلاس های کنکور به برگزاری آزمون های رقابتی در فضای مسموم تبلیغاتی هر طور که دلشان می‌خواهد در این میدان جولان می دهند و هزینه‌های اضافی به خانواده ها تحمیل می نمایند. جای بسی تعجب است که رفته رفته از حجم کتاب های درسی دانش آموزان کاسته شده و بر حجم کتاب های کنکور و کمک آموزشی افزوده می شود امروزه صنعت کنکور علاوه بر نشریات روزنامه‌ها و مجلات صدا و سیما این رسانه ملی را نیز تسخیر کرده و در نبود نظارت و مدیریت بهینه و کارآمد آموزش و پرورش ،خانواده ها را متقاعد نمودند که جهت موفقیت در این عرصه باید سال ها پیش از پایان دوره دبیرستان به فکر کنکور باشند و از دوره راهنمایی یعنی دوره اول متوسطه حتی از دوره ابتدایی در کلاس‌های کنکور شرکت نمایند.

راستی چند درصد دانش آموزانی که از سال های پیش از کنکور در چنین کلاس هایی شرکت می کنند موفق هستند مگر نمی گویند جوانی گلی است که در بهار عمر بیش از یک بار شکفته نمی‌شود و این گل زیبا  نباید در معرض تندباد های زندگی قرار گیرد در حالی که در کشورهای پیشرفته در این سن و سال در مدارس برای دختران و پسران مهارت های زندگی چگونگی مقابله با مسائل و مشکلات و راه و روش تخلق به فضائل اخلاقی همچون عدالت خواهی ،انسان دوستی و مهر ورزی و غیره آموزش داده می شود در کشور ما کل زندگی دانش آموزان ،صرف تمرین تست زنی و حفظ محفوظات میشید.

واقعاً صنعت کنکور که هزاران نفر در آن اشتغال دارند و نان می خورند و سالانه حدود ۲هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد چه ضرباتی که بر پیکره جامعه دانش آموزی وارد نکرده است. وادار نمودن دانش آموزان  به مطالعه چندین ساعته ی مطالب خشک و نچسب و بی روح چه اثرات سوئی بر شخصیت آنها خواهد گذاشت و با این شرایط پر واضح  است که عنان اختیار اداره کشور در آینده به دست کسانی سپرده خواهد شد که ذهن های  خسته  و تنبل دارند نه خلاق و فعال تاسف آور تر اینکه فرهیختگان و دلسوزان  نظام آموزشی و مسئولین تصمیم گیر تصمیم ساز  که باید چاره‌ای به این معضل بیاندیشند خودشان به دلایلی وارد این چرخه شده و به نوعی از صنعت کنکور ارتزاق می نمایند و اینجاست که می گویند مافیای کنکور مانع هرگونه ایجاد تغییرات در این سیستم رقابتی می‌شود. این روزها مسئولین قوه قضاییه اینهمه که  کاهش پرونده ها ی ورودی به دادسراها را الزامی می دانند و این همه روی آن تأکید می‌کنند به نظر نگارنده یکی از عواملی که به جامعه استرس و خشونت تزریق نموده  و  موجب به وجود آمدن بزه و جرم می‌شود همین فشار کنکور است.

در پایان حالا که  درد ها و مشکلات ناشی از کنکور به روش فعلی بیان گردید برای رفع این معضل چه باید کرد کار گروه آموزش سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در گزارشی که رونوشت آن به وزارت علوم، آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی ارسال شده است برای برون رفت از این شرایط۴ تا پیشنهاد ارائه داده است که عینا به شرح زیر بیان می گردد.

۱ . سپردن  ساماندهی عناصر  فعال در عرصه کنکور به نهادی مشخص. تمام افراد و مراکز فعال در زمینه کنکور اعم از آموزشگاه ها ،معلمان، مشاوران، مولفان و ناشران، مجریان و مدر سان برنامه‌های آموزشی صدا و سیما و فضاهای مجازی  باید زیر نظارت و مجوز این نهاد ادامه فعالیت دهند .فقدان این نیاز مغفول مانده منجر به جولان دادن بی صلاحیت ها تحت عنوان متخصص در این عرصه شده است که خود از عوامل اصلی ایجاد اضطراب کاذب و آسیب های مالی و اخلاقی برای داوطلبان کنکور و خانواده هایشان به شمار می آید.

  1. برگزاری چند آزمون سراسری در طول یک سال تحصیلی این امر باعث افزایش امکان جبران پذیری کنکور و کاهش بار روانی نشستن بر سر جلسه کنکور خواهد بود.

۳ . افزایش تنوع سوالات و گروههای آزمایشی در حال حاضر برای گزینش دانشجو در تمام رشته های یک گروه آزمایشی (علوم تجربی علوم انسانی هنر و ریاضی) تنها یک نوع سوال مطرح می شود که طبیعتاً باید درجه سختی بالایی را داشته باشد تا از عهده تفکیک برترین های هر درس در سطح کشور برآید . اما این درجه از سختی در بسیاری از رشته ها لازم نیست چو بی جهت باعث فشار تحصیلی بر بخش عمده ای از داوطلبان می‌شود . تنوع بخشی به زیرگروه ها و نوع سوالات موجب کاستن از درجه سختی سوالات برخی درسها در رشته هایی که میزان تاثیر گذاری آن درسها در آنها کم است خواهد بود این شیوه گزینش دانشجو در آمریکا انجام می شود .

۴ . وزن دادن به گزینه ها (درست ،نسبتاً درست ،غلط ،نسبتا غلط )این روش در جهت نزدیک کردن  آزمون تستی کنکور به آزمون های تشریحی و کاستن از میزان اضطراب زایی آن و همچنین رعایت عدالت علمی بیشتر میان پاسخگویان بسیار موثر است.

امید است با در پیش گرفتن راهکارهای مفید و کارساز حداقل اولین قدم در جهت حل این مشکل برای جوانان این مرز و بوم برداشته شود.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *