سوئیت هوم‌های مجازی دردسرساز

سوئیت هوم‌های مجازی دردسرساز

سوئیت هوم‌ها (خانه روشن) امروزه در اینستاگرام با جذب فالوورهای فراوان شیوه‌های جدیدی از بازاریابی را پیش گرفته‌اند که بیشتر کار آنها شبیه به بازاریاب‌های غیرواقعی بوده و نوعی زندگی لاکچری را تبلیغ و ترویج می‌کنند.
سوئیت هوم‌ها یا خانه شیرین عنوانی است که کاربران اینستاگرام از آن به عنوان پسوند کاربری خود استفاده می‌کنند، آنها بدنبال ترویج سبک جدیدی از زندگی لاکچری و تجملاتی هستند و بدون توجه به آسیب‌های روحی و روانی در جامعه صرفا بدنبال تبلیغ کالای خود برای عرضه و درآمد زایی بیشتر از این فضا می‌باشند.
سوئیت هوم‌های لوازم خانگی، سیسمونی، موهای فر، عمل جراحی بینی و صورت، خانه‌های رنگین و لباس‌های مجلسی سوئیت هوم‌هایی هستند که در اینستاگرام کاربران بیشتری را جذب خود کرده و به نوعی کالاهای خود را با گران‌ترین قیمت‌ها عرضه می‌کنند.
این سوئیت‌ها بدون توجه به شرایط زندگی اکثریت جامعه و توانایی مالی خانواده‌ها، با ایجاد ولع و حرص در نوجوانان و جوانان با توجه به طبیعت سنی آنها، در واقع سبک زندگی سالم را به زندگی لاکچری و لوکس تشویق و تبدیل کرده‌ و در این راستا به آسیب‌های روحی و روانی ناشی از تبلیغات رنگارنگ خود توجهی نمی‌کنند.
در بررسی اجمالی این سوئیت هوم‌ها می‌توان براحتی به عوامل پشت پرده این تبلیغات نادرست پی برد، بیشتر آنها بدنبال کسب درآمدهای کذایی و مدسازی، ترغیب مردم برای زندگی رنگین و تجمل‌گرایی هستند؛ فروپاشی تدریجی زندگی سالم و ساده مشحون از صفا و صمیمیت با ورود به زندگی تجملاتی عاری از صمیمیت و قناعت رهاورد تدریجی این‌گونه فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی است.
ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی، ترویج مد و مدگرایی، ترویج زندگی پرهزینه و نمایش زندگی به ظاهر شیرین و رنگین در فضای وب از سوی سوئیت هوم‌های اینستاگرام به اوج رسیده و سبک جدیدی از زندگی را برای نسل دیجیتال ایجاد کرده است.
امروزه سوئیت هوم‌ها و ده‌ها کسب و کار و فعالیت دیجیتالی غیر متناسب و مخالف با فرهنگ حاکم بر جامعه جزو آسیب‌ها و معایب فضای مجازی به حساب می‌آید هرچند نباید از محاسن فضای مجازی هم غافل شد ولی باید گفت که هنوز در نحوه و نوع استفاده از فضای مجازی خلاء‌ها و مشکلات فراوانی گریبانگیر کاربران شده است.
نسل جدید در تعیین و آموزش شیوه‌های رفتاری، مد، نوع پوشش، تغذیه و ارتباطات تحت تاثیر فضای مجازی است تا خانواده، محیط ، مدرسه و معلم؛ یعنی در عمل شکل‌گیری شخصیت نوجوان و جوان در خانواده‌ها تا حد زیادی متاثر از فضای وب است و در صورت تداوم این روند بنیان خانواده‌ها به مخاطره خواهد افتاد.
در حال حاضر نوجوانان و جوانان متاثر از فضای وب زندگی کوله پشتی را بر زندگی واقعی ترجیح داده و ضمن پشت پا زدن به سنت‌های حاکم در زندگی بیشتر الگوهای رفتاری خود را از میکرو سلبریتی‌ها و بلاگرها اقتباس می‌کنند به بیانی دیگر نسل دیجیتال علاوه بر پدر و مادر واقعی یک پدر و مادر مجازی را در زندگی مجازی برای خود متصور هستند که مدل‌های رفتاری را از آنها فرا می‌گیرند.
می‌توان گفت که فضای مجازی پدر و مادر مشترک نسل دیجیتال است که یک شکاف زودرس و عمیقی را بین نسل قبلی و فعلی رقم زده ، طوری‌که این شکاف نسلی از ۱۵ تا ۳۰ سال به کمتر از ۶ تا ۷ سال رسیده است.
به باور محققان، این نسل بین ۸ تا ۱۵ ساعت از زندگی روزانه خود را در فضای وب یا فضای وابسته به وب می‌گذراند. طبق تحقیق صورت گرفته بیش از ۵۰ درصد از پرسش شوندگان به اقرار خود اولین کاری که بعد از بیداری انجام می‌دهند چک کردن موبایل است.
حال سوالی که پاسخ می‌طلبد این است که چگونه می‌توان در برابر آسیب‌های فضای وب ایستاد و چگونه می‌توان نسل دیجیتال را از این نوع آسیب‌ها مطلع کرد؟ راستی نقش خانواده ، دولت و دستگاه‌های فرهنگی در این باره چیست؟
اساسی ترین راهکارها برای مصون ماندن از آسیب‌های فضای وب ارتقا و آموزش سواد رسانه‌ای ،استفاده از تجربیات دیگر کشورها در انتقال سواد رسانه‌ای به داخل خانواده‌ها و مدارس ،استفاده درست از فضای مجازی دربین جوانان، ارتقای سواد رسانه‌ای معلمان و آموزش نوع استفاده از فضای وب در بین دانش‌آموزان، آگاه کردن نوجوانان و جوانان از آسیب‌های فضای مجازی، آشنایی دانش‌آموزان با اخبار جعلی در فضای وب، ترویج جوانان به کتاب‌خوانی و روزنامه‌خوانی و آشنا کردن آنان از مزیت‌های کتابخوانی و روزنامه‌خوانی می‌باشد.
استفاده هوشمندانه از رسانه‌ها و فضای مجازی، تقویت نهادهای فرهنگی در امر گسترش سواد رسانه‌ای، الگو برداری از کشورهای موفق در فضای دیجیتال و تسری دادن این الگوها در جامعه، آسیب‌شناسی فضای دیجیتال و ارائه راهکارهای لازم برای استفاده بهینه از فضای وب‌، حمایت از رسانه‌های رسمی در جهت آسیب‌شناسی فضای دیجیتال، برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مربوط به فضای وب و استفاده از صاحبنظران و کارشناسان این حوزه‌، تعامل و برقراری ارتباط صمیمی اعضای خانواده در استفاده از فضای وب از جمله راهکارهایی دیگری است که به اعتقاد محققان می‌توان با اجرا و عملیاتی شدن آنها از آسیب‌های فضای وب در خانواده‌ها کاست.
برای تحقق این امر باید دستگاه‌های اجرایی از جمله آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دانشگاه‌ها، ارتباطات و فناوری ، تبلیغات اسلامی ، صدا وسیما، حوزه هنری، استانداری و فرمانداری مشارکت فعالی برای سر وسامان دادن فضای وب و استفاده بهینه و هوشمند کاربران از شبکه‌های اجتماعی داشته باشند.

یادداشت:یعقوب شاددل

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *