چشم انداز طرح «جاده های سخنگو» درپلیس راهور کشور

چشم انداز طرح «جاده های سخنگو» درپلیس راهور کشور

بر اساس تحقیقات و پژوهش های بعمل آمده در مجامع علمی سه ضلع خطای انسانی،جاده یی و نقص فنی خودرو از عوامل اصلی در بروز حوادث تصادفات محسوب میشود.برهمین اساس موضوع تصادف،کماکان از دغدغه های اصلی آحاد مردم و مسئولین امر به شمار می آید.نیم نگاهی به آمار تلفات سالانه جاده یی در کشورمان که بانوساناتی اندک از مرز بیست هزار نفر کشته فراتر رفته و آمار فوتی ها در تعطیلات نوروزی هرسال بالغ بر هزارنفر میباشد،حکایت از آن دارد که ایران از حیث آمار مرگبارترین حوادث جاده یی جهان در رتبه های نخستین قرار دارد.بالطبع این واقعیت تلخ گستره ی دل نگرانیهای اجتماعی را دوچندان میکند.صرفنظر از ورود به مبحث تحلیلی پیرامون آثار وتبعات ناگوار سوانح جاده یی و تبیین آمار درصدی هریک از عوامل تأثیرگذار در این مقوله،به جرأت میتوان گفت این چالش عظیم اجتماعی که فی الواقع امنیت روانی جامعه را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است،از یک خلاء مرموز در حوزه های آموزشی،فرهنگی،اطلاع رسانی وقانون گذاری نشأت میگیرد.
مع الوصف بازنگری هوشمندانه در هریک از بخش های مذکور بدلیل عدم انسجام در آموزش همگانی و ضعف شفافیت در پوشش خبری واطلاع رسانی،فقد جنبه بازدارندگی مجازات ها و… ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر میرسد. بنابراین بمنظور نیل به این تحول خجسته سمت و سوی مجموعه برنامه های تدوینی واجرایی علاوه بر ترمیم نواقصات ذکر شده میبایست در قالب اقدامات نوین پیشگیرانه نمود عینی به خود گیرد.
درهمین راستا میتوان مدعی شد،طرح «جاده های سخنگو» بلحاظ اشرافیت کامل بر جمیع برنامه های تحول گرایانه عنوان شده بسهولت میتواند لایه های نامکشوف و به اصطلاح زیر پوست مسائل مرتبط با مباحث تصادفات جاده یی را بطور دقیق واکاوی و رصد نموده و با برقراری تعامل سازنده با مردم ومسئولین کشور دستاوردهای درخشانی کسب نماید.
از همین روست که در صورت هم افزایی طیف کارشناسی و حوزه های قانون گذاری چشم انداز روشنی را میتوان در اجرای طرح موصوف ترسیم کرد.بلحاظ پرهیز از اطناب کلام به ذکر چندمورد آن بطور فهرست وار ودر قالب اجمال بسنده میشود:
۱)یکی از مهم ترین اهداف این طرح ایجاد تلنگر در لایه های مختلف اجتماعی بویژه در سطوح مدیران ارشد دولتی و بخش های کارشناسی وقانون گذاری درکشور است که در صورت تصویب واجرای بهینه آن توسط پلیس راهور،مسئولین ذی ربط بطور مستدل گام به گام به عمق فاجعه اشرافیت پیدا کرده و در زمینه کاهش آمار تلفات تصادف یک نهضت عظیم ملی درجامعه پدیدار میگردد.
۲)همانطوریکه از عنوان مطلب برمی آید دراین طرح ترتیبی داده خواهد شد تا علاوه بر اخبار مربوط روزانه تصادفات،در آخر هرماه حدود یک ساعت از شبکه های استانی صدا وسیما از وضعیت جاده های مواصلاتی استان متبوع،آمار تصادفات منجربه مصدومیت جسمانی و فوتی با تشریح جمیع جوانب مربوطه توسط کارشناسان پلیس راهور به اطلاع مخاطبین استانی میرسد.متعاقب آن پیام های هشداری،آموزشی و اطلاع رسانی با بهره جستن از اهرم های روانشناختی به مردم علی الخصوص رانندگان ارائه میگردد. از رهگذر این گونه شفاف سازی ها و برنامه های آموزشی وفرهنگی تمهیدات ارزشمندی در راستای ارتقاء فرهنگی عمومی رانندگی،تقویت حس مسئولیت پذیری و لزوم پاسخگویی مسئولین ذی ربط استانی وکشوری فراهم میگردد.
۳)در این گزارش ماهانه در واقع جاده های پررمز وراز لب به سخن میگشاید.یعنی هر آنچه در چنته دارد از قبیل تسهیلات رفاهی واستراحتگاهی در مسیر جاده،نقاط حادثه خیز مشخصات فنی جاده های مواصلاتی،مجموعه برنامه های در دست اقدام،پیگیری های قانونی واقدامات عملی صورت پذیرفته و… را برای مخاطبان خود رمزگشایی میکند.دراین خصوص حتی میتوان باایجاد یک سامانه جامع اطلاع رسانی در فضای مجازی بصورت استانی وکشوری دسترسی مسافران را به کم وکیف موضوعات مذکور تسهیل بخشید.همچنین پلیس راهور کشور میتواند درخصوص مطالب وموارد حائز اهمیت که در شبکه های استانها درمورد حوادث جاده یی مطرح شده،پس از جمع بندی نکات مهم آنرا درقالب یک گزارش تحلیلی و نوگرایانه باعنوان گزارش ماهانه کشوری به سمع ونظر عموم مردم برساند.
۴)مع الوصف در مقوله تصادفات میبایست باقید فوریت همه عوامل اجرایی وقانون گذاری وکارشناسی های مختلف به جمیع جهات و تبعات ناگوار آن بطور هوشمندانه دقت نظر داشته و با یک اجماع نظری و عملی با بهره مندی از تمامی ظرفیت های موجود وامکانات بالقوه ضمن بازنگری اساسی در قوانین و آیین نامه های فعلی،اسلوب و متد های آموزشی نوینی را ابداع و ارائه دهند.
بهتر آنست سخن کوتاه کنم بر پایه آمار ومستندات موجود میتوان گفت با اذعان به نقش آفرینی وتأثیر گذاری عوامل انسانی و نقص فنی خودرو در وقوع تصادفات،حال اغلب جاده های مواصلاتی کشورمان خوش نیست.هیولای مرگ در نزدیکی آنها کمین کرده وخمیازه میکشد!بطوریکه آثار پنجه ها خونینش در سینه سیه گون جاده های مخوف مشهود است وهمچنان جسم وجان مسافران و عموم مردم را می خراشدو صدافسوس که در مقابل انظار عمومی وچشمان حیرت زده مسئولین بانعره های دهشتناکش گل های بی شماری را پرپر میکند و با بی رحمی وصف ناپذیر به شناسنامه هموطنانمان مهر ابطال میکوبد.جاده های شمالی اردبیل (پارس آباد-اردبیل) نمونه بارزی از این جاده های دلهره آور است که از اول سال ۹۷ لغایت ۲۲خردادسال جاری به تعداد۷۷ نفر کشته داده و به جاده مرگ معروف گشته است.نکته قابل تأمل اینکه دراین مدت،در ۱۵کیلومتر اول جاده پارس آباد تاسه راه سربند ۱۳نفر کشته و در ۱۵ کیلومتر اول جاده پارس آباد تابیله سوار۱۲ کشته را به خود اختصاص داده است. وتوخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل چه جان گداز است ضجه های خانواده های سوگ وار و داغدیده…اگرشما مسئولین هم گوش جان بسپارید،بس ناله های جانسوز در این مکان های محزون وفراموش شده خواهید شنید…آه!این جاده های خسته ورنجور که خروار خروار بغض تلنبارشده درگلو دارد همچنان با زبان بی زبانی باماسخن میگوید.امروز «جاده های سخنگو» رادریابیدکه فردا دیر است.

یادداشت:ناصربدری رز

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *