روند اجرایی بزرگترین پروژه شهری تاریخ اردبیل چگونه رقم خورد

روند اجرایی بزرگترین پروژه شهری  تاریخ اردبیل چگونه رقم خورد

احداث تقاطع غیر همسطح ایستگاه سرعین – میدان قدس به عنوان بزرگترین پروژه تاریخ اردبیل در دهه فجر سال ۹۴ کلنگ خورد.
این تقاطع غیر همسطح به صورت رو گذر که مساحت کل عرشه و رمپ ها ی آن ۳۰ هزارو ۶۴۷ مترمربع بوده و در قالب یک محور اصلی و دو لوپ شامل ۵ عدد پل بر روی رودخانه بالیخلو چای در حال اجرا بوده و مراحل پایانی خود را می گذراند.
پرواضح است که اجرای چنین پروژه ی عظیمی منابع مالی تعریف شده ای را می طلبد که به لحاظ محدودیت های مالی منابع شهرداری، با پیگیری های صورت گرفته و با پشتیبانی های شورای شهردر سال ۹۵، تصمیم گرفته شد تا اجرای این پروژه با مشارکت بانک شهرآغاز شود و تسهیلات مورد نیاز آن نیز توسط بانک شهرپرداخت گردد.
مبلغ اولیه قرارداد احداث پل قدس ۴۸میلیارد تومان بود که با شرکت سرمایه گذاری شهرآتیه بسته شده و شرکت راهسازان و ساختمان هنزا به عنوان پیمانکار مجری این طرح عظیم شد.
در آذرماه ۹۵ رضا شمس معاون فنی و عمرانی شهرداری اردبیل با بیان اهمیت ویژه پل قدس – ایستگاه سرعین به عنوان بزرگترین پروژه عمران شهری اردبیل عنوان کرد: عملیات اجرای این پروژه که از سال ۹۴ آغاز به کار کرده بود و اجرای آن به دلایل وجود برخی مشکلات و مباحث فنی به کندی پیش می رفت با رفع موانع موجود از سرگرفته شد.
مسیر اصلی این پل دارای ۲۲ دهانه وپل، لوپ شمالی ۹ و لوپ جنوبی ۱۵ دهانه را شامل میشود و بزرگترین دهانه پل واقع در مسیر اصلی بطول ۴۹متر طراحی شده است.
در پاییز ۹۵ عملیات تخلیه بار قالب های بتن و اسکافر در محل پروژه پل روگذر ایستگاه سرعین – میدان قدس انجام گرفت .علاوه بر آن عملیات اجرایی آرماتور بندی فاز B و قالب بندی و آرماتوربندی سازه اصلی میدان پروژه در فاز موسوم به SQ ، آغاز شد.
از دیگر مشخصات پل قدس عرض مسیر اصلی آن است که ۱/۲۱ بوده و لوپها به۷/۹ متر می رسد.
گفته می شود تعداد خطوط ترافیکی مسیر اصلی سه خط در مسیر رفت و سه خط در مسیر برگشت و مجموعاً شش خط و در لوپها یک خط با امکان سبقت خواهد بود.
در واقع به منظور کاهش بارترافیکی دو عدد پل یکی در بالا دست و دیگری در پایین دست در محل میدان قدس که هر کدام شامل ۳ دهنه می باشد که بهمراه تمامی رمپهای مربوط به میدان و تقاطع های آن بطور کامل اجرا شده و در حال بهره برداری است.
در فروردین ماه ۹۶ حمید لطف الهیان با بیان اینکه این پروژه در آن تاریخ ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است به سرعت گرفتن روند احداث در فصل کاری همان سال اظهار امیدواری کرد به طوریکه تا پایان سال ۹۶میزان پیشرفت کاردر کل پروژه به ۵۰ درصد رسید.
شهردار اردبیل درهمان سال ازهمکاری شرکت سرمایه گذاری آتیه شهرو تخصیص اعتبار برای این پروژه به صورت تسهیلات بانکی انجام شده خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با تزریق این اعتبار احداث پروژه پل قدس سرعت افزون تری بگیرد.
به این ترتیب بخش پایین دست فاز SQ (میدان بیضی شکل) در اردیبهشت۹۶ با پیشرفت ۹۰ درصدی در عملیات قالب‌بندی و پیشرفت ۲۰ درصدی آرماتوربندی به همراه فازهای A و B پروژه پل روگذر ایستگاه سرعین – میدان قدس با اتمام مراحل فونداسیون وارد عملیات بتن‌ریزی شد و به طورهمزمان با بخش بالادست این پروژه به صورت شبانه روزی در حال اجرا بود.
بنا به سنگینی هزینه اجرای چنین پروژه ای، بانک شهردر ابتدای امر تنها ۲۵ درصد هزینه اجرا را متقبل شده بود.
برنامه کاری پروژه در دو فاز عملیاتی که فاز اول آن میدان بیضی شکل و فاز دوم نیز مرحله فونداسیون سرستون در حال اجرا بود.
بهره برداری از فاز اول یا همان میدان بیضی شکل پروژه در سال ۹۶ اتفاق افتاد.
اما در سال ۹۷ با توجه به افزایش افسار گسیخته قیمتها، مجریان پروژه پل قدس با اعتبارات موجود نتوانستند چنان که باید به روند اجرایی این پل پرداخته و پروژه را به سرمنزل مقصود نزدیکتر نمایند.
اعمال تحریم ها و به دنبال آن نوسانات شدیدی که دربازار اقلام و تاسیسات وجود داشت باعث رکود پروژه ها ی بزرگ در اقصی نقاط کشور شد.
پل عظیم قدس اردبیل نیز از این قاعده مستثنی نماند وادامه عملیات آن نیازمند تزریق اعتباراتی جدید نمود.
در واقع افزایش افسار گسیخته قیمتها منجر به افزایش چند برابری هزینه پروژه شد و ادامه عملیات را با مشکلاتی مواجه ساخت.
در این سال پل قدس تنها ۵ درصد توانست پیشرفت فیزیکی داشته باشد.
با این وجود شهردار اردبیل اتمام پل قدس را جزو اولویت های برنامه‌های شهری دانسته وحتی با وجود آغاز فصل زمستان سال ۹۸ با ایجاد تمهیدات زمستانی بر تسریع عملیات عمرانی پروژه همت گماشت.
تمام یک کیلومترطول پل توسط تیرهای فلزی پایه گذاری شده بود و پس از ورق و میلگرد گذاری آماده بتن ریزی، آسفالت و بهره برداری می شد.
امادر این زمان پل قدسی که بیش از ۳٫۲ هکتار عرشه برای آن طراحی شده است پس از ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی همچنان به سه هزارتن ورق و دو هزارتن میلگرد با اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای ادامه کارو اتمام پروژه لازم داشت.
در اجرای این پروژه به گفته حمید لطف الهیان شهردار اردبیل هیچگونه معارض ملکی و تاسیساتی وجود نداشته ومعارضات ملکی با کمترین هزینه، تامین مالی شده بود.
تیر ماه ۹۹ بودکه به گفته استاندار اردبیل ابلاغیه اختصاص اعتبار ۴۵ میلیارد تومان سفر نوبخت به اردبیل به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل اعلام شد تا با عقد موافقتنامه با شهرداری ۱۰۰ درصد این منابع به حساب شهرداری تزریق و پروژه پل قدس سرعت بیشتری بگیرد.
به این ترتیب اجرای این پل که یکی از بزرگترین و حجیم ترین پل‌های شمالغرب کشور محسوب می‌شود قوت یافته و جان تازه ای گرفت به طوری که ادامه روند اجرایی آن به صورت شبانه روزی ادامه پیدا کرد. لطف الهیان خبر ازاجرای عملیات عمرانی و اجرایی در تمام قستهای پروژه پل قدس بصورت شبانه روزی داد و با تزریق این اعتبار دولتی مناسب به پروژه، عملیات تسریع یافت.
شهردار اردبیل گفت: در سال جاری شاهد تکمیل و افتتاح پل قدس خواهیم شد.
دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه استاندار و شهردار کلانشهر اردبیل ودیگر مسئولان استانی از پروژه تقاطع غیرهمسطح قدس بازدید کردند.
پس از سفر نوبخت در مرداد ماه بود که شهردار اردبیل در طی بازدیدهای مکرر خود از پروژه گفت: در جریان سفر رئیس برنامه و بودجه کشور به اردبیل پیگیری های لازم برای اتمام این پروژه را انجام دادیم.
وی همچنین بر ضرورت استفاده از طرح های ایرانی اسلامی و همچنین نمادهای بومی معماری اردبیل در امر طراحی معماری پایه ستون های پروژه پل روگذر ایستگاه سرعین – میدان قدس تأکید کرد و در مصاحبه اخیر خود نیز از اتمام فاز اصلی پروژه پل قدس تا پایان سال جاری خبر داد.
تاثیر عملیات انجام شده در پیشرفت فیزیکی پروژه در سالهای ۹۵،۹۶،۹۷و۹۸به ترتیب ۲۰ ،۵۰،۴۵ ،۵۵ و۶۰ درصد بوده و پیشرفت کل پروژه با در نظر گرفتن مصالح تامین شده در حال حاضر حدود ۷۰درصد است.
مسیر اصلی نیز در مرحله اجرایی تیر های بتنی و نصب تیرهای فلزی و اجرایی عرشه بالغ بر ۸۰درصد پیشرفت دارد و در چند ماه آینده سال جاری احتمال اتمام آن به یقین نزدیک تر است.
اما در این مدت این پروژه به عنوان یک کار گاه فعال بوده و در حال حاضر بطور متوسط ۱۰۰نفر در روز در سیستم پیمانکار و مشاورآن مشغول فعالیت هستند.
گفتنی است تا این مرحله از کار مقدار۲۵۰۰ تن آرماتور، ۱۰۰۰ تن ورق، ۲۲۰۰۰ متر مکعب بتن مصرف شده است.
به طور قطع اتمام پروژه پل قدس برگ زرینی خواهد بود بر تارک تاریخ شهرداری اردبیل چرا که با وجود ناملایمات بازار و افزایش چند برابری قیمتها در طول این سالها همچنان با جدیت به اتمام آن همت گمارده است.

گزارش:فاطمه شکرزاده

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *