رسانه‌ها در خط مقدم بحران کرونا

رسانه‌ها در خط مقدم بحران کرونا

بیشتر از یک‌سال از شیوع کرونا در ایران گذشته است و در این مدت در کنار نهادهای دیگر، رسانه‌های جمعی نقش مهمی در مدیریت و کنترل بیماری کووید ۱۹ در کشور و استان اردبیل داشته و در این زمینه همچنان در خط مقدم بحران ایستاده‌اند.

 به گزارش ایرنا، رسانه‌های استان اردبیل طی ماه‌هایی که از شیوع کرونا گذشته است  تا حدودی رسالت خود را انجام داده‌اند اما این پایان کار آنها نیست،  بی‌تفاوتی و توقف هشدارهای رسانه‌ایی می‌تواند به عادی انگاری وضعیت در جامعه منجر شود و می‌بایست همچنان زنگ هشدار توسط رسانه‌ها برای مردم  و جامعه نواخته شود.

کمال سیدی شهروند اردبیلی در این باره گفت:رسانه ها نقش بزرگی در اطلاع رسانی دارند و در زمان شیوع  کرونا هم مردم را در پیشگیری از  ویروس کرونا آگاه  کرده‌اند، هرچند انواع شایعات نیز در رسانه‌ها مشاهده می‌شود و در برخی مواقع بجای تقویت روحیه مردم ،ترس و وحشت در بین مردم ایجاد می کنند.

وی افزود: بیشتر اطلاعات مربوط به پیشگیری از کرونا را از رسانه ها بویژه فضای مجازی دریافت می‌کنم هرچند در این فضا هم شایعات بیشتری در نحوه جلوگیری از این ویروس منتشر می‌شود ولی در کل راهکارهای خوبی در پیشگیری از کرونا از طریق رسانه ها ارایه می شود که بسیار موثر است.

فرامرز ابراهیم پور دیگر شهروند اردبیلی هم در این باره گفت: اوایل شیوع کرونا رسانه‌ها مردم را از عواقب ویروس می ترساندند و انتشار اخبار دروغ هم بسیار در رسانه ها مشهود بود ولی در حال حاضر یک آرامش نسبی از سوی رسانه ها در بین مردم حاکم شده است.

وی افزود: اکثر مردم اطلاعات مربوط به کرونا را از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی مجازی دریافت می‌کنند و انتظار این است که رسانه‌ها  با مطالب مفید و هشدارهای به موقع  افکار عمومی را در این زمینه مدیریت و هدایت کنند.

مهدی جهاندیده مدیر مسئول نشریه “سی روز”  هم در این باره به ایرنا گفت: کارکرد رسانه ها در مواجهه با بیماری کووید ۱۹ تا کنون ماهیت وکارکردی دوگانه داشته، یعنی متضاد و متناقض بوده است، در پاره ای موارد به ارتقای ضریب نفوذ وحشت و اضطراب، درک و فهم فاصله داری از اصل ماجرا را ترسیم کرده اند یا برعکس توانسته اند باعث امیدبخشی و آگاهی بخشی شوند. 

وی افزود:پیشگیری از شیوع کرونا موضوعی کاملا اجتماعی است. اگر در مقوله درمان، کادر پزشکی در پیشانی و خط مقدم قرار دارند، در مقوله پیشگیری نیز رسانه‌ها  به عنوان مولفه ای تاثیرگذار در حوزه اجتماعی و ارتقای مشارکت اجتماعی و همدلی نقش مهمی دارند، این همان گفتمان واحدی است که در پیشگیری کارساز واقع می‌افتد.

جهاندیده ادامه داد:رسانه‌های دغدغه محور می‌تواند بهترین برخوردها را در برخورد با کرونا را بیان کند، رفتارهای صحیح مردم در مبارزه و پیشگیری از کرونا را بیان و جامعه را هوشیار و به مدد تولیدات رسانه‌ای در راستای تقلیل ضریب شیوع و نفوذ کرونا عمل کند.

وی افزود: کرونا سبک زندگی ما را دستخوش تغییرات عمده‌ای کرده است و در این بین لزوم آگاهی بخشی صحیح از کانال رسانه توجیه‌پذیری مردم در مواجهه با کووید ۱۹ و ایجاد ذهنیت در مواجهه و مقابله با آن اهمیت می‌یابد.

مدیر مسئول نشریه سی روز گفت: آنگونه که از شواهد امر پیداست، حالا حالاها محکوم به همزیستی با کووید ۱۹ هستیم. ارائه خروجی های غیر واقعی، مجعول و غیرتخصصی رسانه‌ها در مقوله کووید ۱۹، اذهان عامه را مشوش و اعتماد را از رسانه‌ها می‌رباید.

جهاندیده با بیان اینکه شفافیت باید پایه و اساس کار رسانه در مواجهه با کووید ۱۹ باشد، افزود: متاسفانه گاهی ملاحظه‌کاری و محافظه‌کاری سایه سنگینی بر این اصل می‌اندازد و رسانه ها در نشر اخبار کرونا به فیلترینگ اعمال می‌کنند. محصول آن موازنه‌ای جعلی را در حوزه اطلاع رسانی می‌آفریند که صرفا بر حجم حباب اعتماد کاذب می افزاید.

شهروز کامجو سردبیر روزنامه برای اردبیل هم در این باره به ایرنا گفت: رسانه‌ها اساسی‌ترین نقش را در مبارزه با کرونا ایفا می‌کنند، چرا که موضوع کرونا به رغم همه‌گیری آن پدیده‌ای ناشناخته و البته تخصصی است، بنابراین عموم مردم هر آنچه رسانه‌ها منتشر می‌کنند را به عنوان داده اطلاعاتی در مورد این پدیده می‌پذیرند و واکنش‌های خود را نیز بر اساس همین اطلاعات تنظیم می‌کنند. عموم مردم از کرونا هیچ چیزی نمی‌دانند مگر آنچه  که رسانه‌ها به آنها می‌گویند .

وی افزود: مهم‌ترین بحث در مورد تاثیر رسانه در پیشگیری از کرونا اعتمادی است که مردم به آن رسانه دارند. در واقع بدون این اعتمادسازی که فرآیندی زمان بر بوده است تولیدات محتوایی رسانه چندان موثر نبوده و ممکن است با مقاومت منفی مخاطب نیز روبرو شود.

کامجو اضافه کرد:رسانه‌هایی که در این اعتمادسازی موفق عمل کرده بودند توانستند بسیار مفید واقع شده و به موقع عواقب کرونا را به مردم گوشزد و افکار عمومی را در راستای پیشگیری از این بیماری کانالیزه و ساماندهی کنند .

 وی ادامه داد:رسالت رسانه‌ها همواره بر منفعت عمومی استوار است. در خصوص کرونا نیز اهمیت آن صد چندان می‌شود. دقت به صحت اخبار، تهیه گزارش‌ها بر پایه واقعیات، اطلاع رسانی به موقع و فراگیر و تولید محتوی متناسب با یافته‌های دانشمندان می‌تواند راهنمایی‌های لازم را به مردم ارائه دهد.

 کامجو بیان کرد:  اعتماد مردم به رسانه‌ها یک شبه حاصل نمی‌شود ، رسانه‌هایی که در طول زمان به مردم اخبار دست‌‍چین شده و سلیقه‌ای و گاها دروغ‌های بدیهی را تحویل دادند بدون شک هیچ تاثیری در اطلاع رسانی ابعاد کرونا نخواهند داشت، ثروت اصلی یک رسانه اعتماد مردم است و اگر رسانه‌ای که پشتوانه مردمی دارد آماری را منتشر کند بدون هیچ کنکاشی مورد اعتماد مخاطب قرار خواهد گرفت.

 وی افزود:در چنین موضوعات حساسی شفافیت و صداقت در اخبار حرف اول را می زند، چنانچه مخاطب احساس کند با درک و فهم او بازی می‌شود و رسانه‌ها در پی تحمیل واقعیت به آن هستند به شدت واکنش منفی نشان می‌دهد ، متاسفانه رسانه‌های رسمی ما از فقر تولید محتوا رنج می برند و معذوریت‌هایی هم که دارند باعث می شود نتوانند آنگونه که مردم انتظار دارند اخبار را صادقانه و شفاف منتشرکنند، این مسئله باعث می‌شود مخاطب تشنه خبر به آغوش فضای مجازی هل داده شود و در نتیجه مورد سواستفاده در فضای بی در و پیکر مجازی قرار بگیرد.

سردبیر روزنامه برای اردبیل گفت: در هیچ کجای دنیا از فضای مجازی به عنوان رسانه خبری استفاده نمی‌شود، در کشور ما به خاطر محدودیت‌های خبری رسانه‌های رسمی مردم برای دسترسی به اخبار به فضای مجازی روی آوردند و در این فضا با اخبار جعلی آرامش روانی و تصمیمات منطقی را از دست داده‌اند .

 وی درباره تعامل دستگاه‌های متولی  با رسانه‌ها در پیشگیری از کرونا افزود: دستگاه‌های متولی کرونا اعتقادی به رسانه ندارند، یک بررسی سطحی نشان خواهد داد دستگاه های متولی ما سرگرم کارهایی هستند که حتی اگر به صورت صد در صدی هم موثر باشد اما به دلیل عدم اعتقاد به رسانه مردم از آن بی خبر بوده‌اند و همواره به عملکرد مسئولان بدبین ،  در همین استان اردبیل بررسی کنید خواهید دید که دستگاه‌های متولی هیچ ارتباطی با رسانه‌ها برقرارنکردند و یک نگاه بار اضافی و بیهوده به رسانه دارند.

مصطفی جمشیدی سردبیر نشریه “زمان”  اردبیل  به ایرنا گفت: کرونا ویروسی ناشناخته بود که به سرعت جهان را در برگرفت، هرگونه واکنش مناسب عمومی در برابر این پاندمی وحشتناک، نیازمنداطلاع‌رسانی سریع و دقیق بود. این نقش مهم و بی‌بدیل بر دوش رسانه قرار گرفت تا شهروندان را در جریان وضعیت اضطراری جدید قرار داده و آنها را راهنمایی کنند.

 وی افزود:رسانه‌ها در طرح مسئله، ایجاد حساسیت عمومی و تبلیغ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مثمر ثمر واقع شدند.

 جمشیدی ادامه داد:ایجاد تصویری نزدیک به واقعیت از وضعیت این بیماری در سطح جامعه و پرهیز از مخابره اطلاعات غیرمستند، مشکوک و هیجانی اصلی‌ترین رسالت اصحاب رسانه است تا با جذب اعتماد عمومی بتوانند راهنمای شهروندان در مسیر مقابله با این بیماری باشند.

وی افزود:آمار ابتلا و فوتی به خصوص در ماه‌های نخست پاندمی که فرآیند بیماریابی در سطح کشور چندان مطلوب نبود با واقعیات جامعه فاصله داشت و طبیعتا آمار رسمی چندان مورد اعتماد مردم نبود. رفته رفته با تدابیر ستاد ملی مبارزه با کرونا و افزایش تست‌های روزانه، آمار اعلامی به واقعیات جامعه نزدیک‌تر شد و افکار عمومی به درکی نزدیک به واقعیت از وضعیت بیماری در کشور رسیدند.

 سردبیر نشریه زمان اردبیل اظهار کرد:در زمان پاندمی همانگونه که اطلاع‌رسانی دقیق و سریع می‌تواند راهگشا باشد، ایجاد هیجانات کاذب، افزایش استرس و ایجاد حس ناامنی در شهروندان می‌تواند روند مقابله با بیماری را مختل کند. اخبار کرونا دارای ارزش خبری دربرگیری است و همه شهروندان به نوعی پیگیر آن هستند. همین مهم بسیاری از رسانه‌ها را برای انواع پرداخت‌ها روی مساله تحریک می‌کند تا رسانه‌شان اصطلاحا بالابیاید. متاسفانه در این میان انتشار اخبار ضد و نقیض، حتی از سوی متخصصان و مسئولین، مزید بر علت شده و افکار عمومی راسردرگم می‌کند.

جمشیدی گفت:دقت مسئولین و متخصصان در هرگونه اظهار نظر پیرامون بیماری از یک سو و پایبندی اصحاب رسانه به اصول اخلاق حرفه‌ای از سوی دیگر می‌تواند شکاف موجود را ترمیم کند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های متولی نباید تنها به اعلام روزانه اعداد ابتلا و مرگ و میر شهروندان اکتفا کنند. کرونا آرامش روانی جامعه را ربوده وشهروندان را در معرض فشاری بی‌سابقه قرار داده است و این وضعیت ایجاب می‌کند تا مسئولین با نگاهی چند وجهی به مساله، آرامش نسبی را در سطح جامعه از طریق رسانه ها ایجاد کنند. چیزی که در حال حاضر مورد توجه دستگاه‌های متولی نیست و ارتباط مسئولان با مردم به توصیف آماری ابتلا و مرگ با کرونا محدود شده است.

به گزارش ایرنا، روند افزایشی مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل در روزهای اخیر سرعت گرفته و همانند نیمه پاییز پارسال در مسیر صعودی قرار گرفته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، افزایش آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل از حدود سه هفته پیش و همزمان با سفر نوروزی گسترده شهروندان آغاز شد و در روزهای اخیر آمار فوتی‌ها از یک نفر به پنج نفر و شمار بستری همزمان نیز از ۱۳۰ نفر به ۲۲۷ نفر افزایش یافت.

افزایش شیوع کرونا در استان اردبیل پس از حدود سه ماه شرایط پایدار آغاز شده به طوری که هم اینک هفت شهرستان این استان در وضعیت زرد قرار دارد و آمار بستری بیماران جدید کرونایی در استان اردبیل نیز که تا ۲۰ نفر در روز کاهش یافته بود، در شبانه‌ روز گذشته به ۴۳ نفر رسیده است.

همزمان با افزایش بستری مبتلایان، تعداد فوتی‌های کرونا نیز در استان اردبیل رو به افزایش است به طوری که با فوت پنج فرد مبتلای بستری در شبانه‌ روز گذشته، مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان طی ۱۳ ماه گذشته به یک هزار و ۴۶۰ نفر رسید.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، افزایش شمار بستری جدید و بستری همزمان مبتلایان کووید.۱۹ در استان اردبیل طی سه هفته اخیر و با آغاز سفرهای نوروزی شروع شده و آمار کنونی با توجه به جمعیت استان، رقم بالایی محسوب می‌شود.

بر اساس‌ آخرین وضعیت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد، مشگین‌شهر، خلخال، سرعین، بیله‌سوار و نیر در وضعیت زرد و شهرستان‌های نمین، گرمی، انگوت، کوثر و اصلاندوز در وضعیت آبی قرار دارند.

گزارش :یعقوب شاددل

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *